kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

نبرد بی‌امان محورهای مقاومت با صهیونیست‌ها یمن در دریا، عراق و لبنان از هوا و خشکی 

 
 
 
 سرویس خارجی-
یمنی‌ها دو کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را با موفقیت هدف قرار دادند و حزب‌الله لبنان نیز لحظه‌ای حملاتش را به سرزمین‌های اشغالی قطع نمی‌کند. از آن سو مقاومت عراق نیز از حمله دقیق، سنگین و موفق به سه هدف حیاتی رژیم صهیونیستی خبر داده که بنابر اعلام ارتش اسرائیل، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است، آن هم از میان نیروهای ویژه این رژیم!
نبرد بین رژیم صهیونیستی، آمریکا، برخی کشورهای غربی و عربی در یک طرف و ایران و متحدانش در طرف دیگر، هم در شکل و هم در محتوا، دچار تغییرات جدی شده است و رفته رفته از آن حالت غیررسمی و پشت پرده‌ای خارج می‌شود. صهیونیست‌ها به هیچ خط قرمزی احترام نمی‌گذارند و با هر سلاح متعارف و غیرمتعارفی، در حال کشتار مردم، به بهانه حمله به مبارزان مقاومت هستند و از آن سو، محورهای مقاومت نیز لحظه‌ای از ضربه زدن به اهداف این رژیم نامشروع و متحدانش، دست نمی‌کشند.
طی دو روز گذشته خبر رسیده است، انصارالله یمن دو نفتکش غول پیکر مرتبط به صهیونیست‌ها را، با یک قایق انتحاری هدایت‌پذیر (شهپاد) و یک موشک هدف قرار داده و دوباره همه را شگفت زده کرده است. انصارالله یمن برای این که دیگر، حرفی برای گفتن باقی نماند، تصاویر این حمله دقیق را هم منتشر کرده است. طبق گزارش‌های نهادهای امنیت دریایی، این دو کشتی پس از برخورد با موشک‌ و شهپاد (شناور دریایی هدایت‌شونده از دور) در دریای سرخ به شدت آسیب دیدند. هر دو کشتی گزارش داده‌اند که خدمه‌شان در امان هستند. خبرگزاری رویترز نیز ضمن بازنشر تصاویر یکی از این حملات دقیق، هویت نفتکش را «کوردلیا مون» عنوان کرد. همچنین یحیی سریع، سخنگوی انصارالله یمن بامداد پنج‌شنبه، ۱۲ مهر در صنعا اعلام کرده بود که این گروه با «پهپادهای تهاجمی از مدل جافا» به «یک هدف حیاتی» در تل‌آویو در اسرائیل حمله کرده است.
درباره سید‌هاشم صفی الدین
دیروز اما صهیونیست‌ها اعلام کردند، ضاحیه جنوبی لبنان را مجددا و این بار با 70 تُن بمب سنگر شکنِ آمریکایی هدف قرار داده‌اند تا بتوانند، سید‌هاشم 
صفی الدین، معاون شهید سید حسن نصرالله را هم ترور کنند. با توجه به حجم و نوع بمب‌های به کار رفته، صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند عملیات ترور موفق بوده و این سید بزرگوار را هم به شهادت رسانده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، این خبر از سوی منابع رسمی و حزب‌الله لبنان تایید نشده است. حجم ویرانی‌ها و شمار شهدای این حمله احتمالا «بسیار بالا» است. صهیونیست‌ها که حمایت بی‌حد و حصر آمریکایی‌ها را دارند، نشان داده‌اند برای زدن یک فرد، حاضرند صدها غیر نظامی بی‌گناه را به خاک و خون بکشند. در جریان ترور سید حسن نصرالله نیز گفته شد، چیزی نزدیک به 400 نفر شهید شدند که تقریبا همه آنها غیرنظامی هستند. صهیونیست‌ها دیروز مدعی شدند «محمد رشید شفیع»، رئیس سیستم ارتباطی سازمان محبوب حزب‌الله را هم به شهادت رسانده‌اند. هیچ یک از این دو ادعا، تا لحظه تنظیم این گزارش، تایید نشده‌اند.
تلاش برای ورود زمینی به خاک لبنان
نظامیان صهیونیست پس از ترور سید مقاومت، بارها تلاش کرده‌اند از جنوب لبنان وارد خاک این کشور نیز شوند ولی هر بار‌، ضمن دادن تلفات مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. در یکی از این رفت و برگشت‌ها که روز چهارشنبه اتفاق افتاد، این رژیم تلفات بی‌سابقه و سنگینی داد. منابع عبری که به شدت از انتشار آمار واقعی تلفات و خسارت‌های اسرائیل، منع شده‌اند کشته و جراحت 35 نفر را تایید کردند. برخی منابع آنها می‌گویند 20 نظامی‌شان در کمین حزب‌الله لبنان کشته شده‌اند که بینشان چند افسر هم دیده می‌شود. برخی این عدد را 10 کشته از جمله 3 افسر و برخی نیز تا 50 کشته هم اعلام کرده‌اند. 
همین دیروز نیز حزب‌الله لبنان اعلام کرد تجمع خودروهای زرهی و محل استقرار نظامیان صهیونیست را با موشک برکان هدف قرار داده است. همچنین حزب‌الله به هدف قرار دادن تیم امداد در ضاحیه جنوبی توسط رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و اعلام کرد که این رژیم همچنان به جنایات تروریستی خود علیه بشریت ادامه می‌دهد. «متولا» و «تل‌آویو» از جمله مناطقی است که حزب‌الله لبنان مرتب در حال کوبیدن آنهاست. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» دیروز بدون اشاره به میزان تلفات به نقل از شهردار متولا اعلام کرد «امروز 50 موشک به این شهر اصابت کرد و خسارات قابل توجهی به بار آورد.» برخی منابع نیز نوشتند از صبح تا غروب دیروز، 80 موشک از سمت حزب‌الله شلیک شده است.
«الجلیل» و «حیفا» نیز از جمله اهداف دیروز حزب‌الله لبنان بودند. این جنبش می‌گوید با حملات موشکی گسترده به شمال حیفا و الجلیل، تلفات سنگینی به نیروهای رژیم صهیونیستی وارد کرده و با عبور از پدافند هوایی، خسارات گسترده‌ای را به مناطق حساس این رژیم وارد کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی هم گفت که خسارات زیادی به اموال در مناطق کریات شمونا و الجلیل سفلی بر اثر سقوط موشک‌ها وارد شده است اما در عین حال این منبع نیز جرات نکرد به تعداد تلفات و مجروحین واقعیِ رژیم اشاره کند. برخی گزارش‌ها می‌گویند، پالایشگاه نفت حیفا، از جمله این اهداف بوده است. منابع عبری زبان همچنین تاکید کردند که ایستگاه برق و گاز «الخضیره» هم هدف حمله موشکی حزب‌الله لبنان قرار گرفته است.
حملات پی‌در‌پی حزب‌الله به «کریوت»
منطقه «کریوت» یکی از اهداف اصلی حزب‌الله لبنان طی روزهای گذشته بوده است. دلیل این امر اهمیت ویژه این منطقه برای صهیونیست‌ها عنوان شده است. آن طور که کانال تلگرامی مطالعات فلسطین نوشته است، این منطقه شامل 6 شهرک بزرگ به نام‌های کریات یام، کریات بیالیک، کریات موتسکین، کریات آتا، کریات حاییم و کریات شموئیل است و جمعیت آن نیز بیش از 250 هزار نفر است. ضمن این که بزرگ‌ترین شهرک‎‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی در همین «کریوت» قرار گرفته‌اند. «کریوت» در خلیج حیفا واقع شده و یک منطقه گردشگری و اقتصادی مهم نیز به شمار می‌رود. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم، «کریوت» در دو ماه گذشته به طور روزانه در معرض حملات حزب‌الله قرار داشته و خسارات زیادی هم به آن وارد شده است.
تجمع میلیونی یمنی‌ها
دیروز تصاویر حیرت‌انگیزی نیز از جمعیت عظیم یمنی‌ها در صنعا منتشر شد که با حمل پرچم‌های حزب‌الله لبنان، فلسطین و ایران، بر ادامه راه سید حسن نصرالله و مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکید داشتند. طبق گزارش رسانه‌های یمنی، این تظاهرات-که به صورت هفتگی و میلیونی-برگزار می‌شود، این بار برای گرامیداشت شهدای مقاومت، از غزه تا لبنان برگزار شد. آنها عنوان راهپیمایی میلیونی این هفته خود را « «وفاداری به شهید مسلمین؛ با غزه و لبنان در نبردی واحد تا پیروزی» نامگذاری کرده بودند. ساعاتی پس از برگزاری این راهپیمایی عظیم شبکۀ المیادین از شنیده‌شدن صدای چند انفجار در پایتخت یمن و الحدیده خبر داد. تا لحظه تنظیم این گزارش ماهیت این انفجارها مشخص نشده بود اما به نظر می‌رسد آمریکا و انگلیس دوباره دست به کار شده‌اند. این دو کشور برای کمک به رژیم صهیونیستی و جلوگیری از هدف قرار گرفتن کشتی‌های در حال حرکت به سرزمین‌های اشغالی، گاهی به اهدافی در یمن حمله می‌کنند. دیروز برخی منابع یمنی نیز در این باره نوشتند جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی، صنعاء و الحدیده و منطقه «الکتیب» در شهر الحدیده (غرب یمن) را بمباران کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، صنعاء ۴ مرتبه و الحدیده نیز ۴ مرتبه هدف این حمله قرار گرفته است.
مقاومت عراق سنگ تمام گذاشت
مقاومت عراق نیز طی دو روز گذشته به شدت علیه رژیم صهیونیستی فعال بود. این گروه مسلح دیروز عصر اعلام کرد عملیات‌هایی را در حمایت از مردم فلسطین و لبنان و در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام داده و طی آن ۳ هدف را طی ۳ عملیات جداگانه در جولان اشغالی سوریه و منطقه طبریه در شمال شرق فلسطین اشغالی هدف حمله قرار گرفته است. به گزارش فارس و بر اساس این اطلاعیه، این عملیات با استفاده از پرنده‌های بدون‌سرنشین انجام شده است. مقاومت اسلامی عراق در پایان اعلام کرده است که عملیات‌ها علیه دشمن ادامه خواهد داشت و تشدید هم خواهند شد. مقاومت عراق اخیرا با پرتاب چند پهپاد به مناطق جنوبی فلسطین اشغالی 2 هدف را در اسکله نظامی بندر ایلات و پایگاه «عین یاهف» در جنوب فلسطین اشغالی مورد اصابت قرار داده بود. ارتش رژیم صهیونیستی که هیچ علاقه‌ای به اعلام اخبار واقعی تلفات و مجروحین خود ندارد دیروز گفت بر اثر حملات مقاومت عراق، ۲ نظامی خود را در جولان اشغالی از دست داده است. این منبع شمار مجروحین حملات مقاومت عراق را نیز 24 نفر اعلام کرد. پرتابه‌های مقاومت عراق گویا به مقر گردان ۱۳ تیپ گولانی در جولان اشغالی برخورد کرده و صهیونیست‌ها را عزادار کرده است.